Ruth 8 månader

IMG_1984Hjälp vad tiden går! Jag vill inte att våran lilla tjej ska växa så här fort. Tänk, snart är hon ett år!
Samtidigt som längtar tills hon blir äldre och att följa hennes utveckling med så vill vi stanna tiden. Ett barns uppväxt går på tok för fort! Visst håller ni med?

IMG_1895Valk-modell Ruth Frank :)
IMG_1768 IMG_9768Igår var det 8-månaderskontroll för Ruth och det var även första gången som Jocke gick dit med henne medans jag var på jobbet. Sedan 6-månaders kontrollen så hade hon vuxit från 66 cm till 68,5, gått upp från 7875 g till 8490 g och huvudet hade vuxit med en cm från 42 till 43 cm. Hon ligger ett streck under på huvudet och lite under på längden och precis på viktkurvan.
Förutom det så har hon nu även börjat kräla sig framåt och hej vad det går undan nu. Dammsugaren, foppatofflorna, våran stora kandelabel och tv-bänken är roligast att leka/äta på. Även stolar och svärmorstungan är en hit.
Just nu tränar vi på att ta oss fram på alla fyra. Än så länge är det mest juckningar men en och annan hand har hon flyttat framåt lite smått. Från sittande har hon fortfarande lite svårt att förflytta sig ifrån. Det går ibland men hon är lite feg och rädd att slå sig. Hon har även börjat älska att stå upp och gå runt. Helst av allt vill hon inte att vi håller i henne men lepran i hennes små ben är inte nådig. Om nån månad är hon nog stabil nog att släppa taget :)
Maten har det börjat gå bättre med. Oftast äter hon sig mätt men ibland får vi skarva till med lite ersättning. Jag är fortfarande livrädd varje gång jag matar henne att hon ska sätta de pyttesmå passerade bitarna i halsen.
När Ruth vill upp nu för tiden från tex. barnstolen, sängen osv. så har hon börjat sträcka ut sina armar mot oss. Ibland har hon till och med tid att mysa 1/2-1 minut också. Har börjat projekt lära-sig-pussa i hopp om att hon ska vilja puss oss utan tvång ;)
Hon älskar fortfarande musik, att banka, veva med armarna och surra. Hon har äve upptäckt jockes piano och älskar att ”spela” på det :)
Hon har börjat bli rädd för olika saker, tex. plötsliga ljud och när dammsugaren är igång.
Hon har fått två tänder och gillar att borsta dem själv.
Hon har både premiär gungat och även hunnit med att åka cykelstol.Hon har börjat träna på att äta själv (babymacka) och vi har då upptäckt att hennes temperament är som sin far. Dvs extremt kort. Hon är så söt när hon försöker få upp en mini-bit och det inte går. Då knyter hon sina små nävar, vevar i argen, spänner sig och skriker till för att hon blir irriterad.
Hon har börjat försöka ta sig ur stolen också. Smiter upp med ett ben, vänder sig om och kastar sig åt sidan eller bakåt. Dags att börja spänna fast lilla damen med remmen som sitter på.

rutis8

Annars är hon världens bästa lilla tjej och vi älskar henne mer än allt <3

Vår!

Nu är det väl ändå vår? All snö på gården är borta, vi har börjat kratta och det går att vara utomhus utan jacka.

IMG_1920Igår var jag och Jocke på IKEA. Vi hade barnvakt åt Ruthis så att hon slapp följa med och plågas både i bil och sittandes runt i varuhuset. Vi hade en bra lista att gå efter och visste vad vi skulle ha så det gick smidigt. Det enda som tog lite tid var garderoberna som vi skulle planera. Var där vid öppning och hemma strax före 16.

Idag har vi varit ute större delen av dagen. Jag for ut och sprang ToR till havsbadet (17km) på morgonen (kräkvarning!) och sedan var vi ute och krattade, fixade på gården, fyllt släpet med skräp, gungat, umgåtts med grannarna. Hann även med att riva de sista i sovrummet, börja måla vitrinet, göra sushi, storhandla och så var vi förbi och hämtade några fönster till mitt blivande växthus. Nu ska vi lägga en order på ikea (garderobsdörrar + stommar), se biggest loser och äta ostbricka! Bra avslut på påskhelgen.

 

KAOS

Nu är det återigen kaos hemma hos oss då det är dags för sovrums-renoveringen! Vi har invarderat Ruths rum nu. Trångt men mysigt :)
På söndag nalkas IKEA och då blir det inhandling av garderober, nytt golv, eventuellt en sänggavel, utemöbler och massor mer. Jag längtar! Tycker det är så mysigt att gå där och vilken lyx att vi kommer ha barnvakt åt Ruth så stackarn slipper följa med och sitta i en vagn hela dagen.
IMG_1911 IMG_1913

Collin 1 år

853104_10152558897753488_2101006995_o-2 10175635_10152558897358488_1824615538_oIgår fyllde Ruths kompis Collin hela 1 år. Tyvärr kunde vi inte fara på kalset då jag var på möhippa. Tur det blir ett lill-kalas med mammagruppen på torsdag :)
Mamma Malin hade valt ett mintgrönt tema och givetvis fick tårtorna gå i den färgen. En fick bli med prickar och en med harlequin-mönster. Smaken är blåbärscheesecake och ploppfluff på båda.
IMG_1791

IMG_1794

Mer tid tack!

Jag skulle med nöje gärna ta några extra timmar varje dag. Just nu har jag så oerhört mycket på gång. Jag bakar och har mig, jobbar, har en massa pyssel på gång, en massa möbelrenoveringsprojekt, skulle gärna förbereda pallkragarna vi ska ha i trädgården, röja upp riset på gården och klippa färdigt buskarna, putsa alla fönster, vårstäda huset och så har vi, eller ja snarare Jocke tänkt börja med sovrummet. Han har redan tjuv-dragit tapeterna på en vägg. zZzzZZzz. Vi har inte bara tänkt tapetsera om utan vi ska byta golv, försöka göra en ”betongvägg”, in med skjutgarderober på en hel vägg. Ja som ni ser är det i princip allt. Sen kanske taket också får sig en omgång när vi ändå är på g. Är redan less att bo i ett periodvis kaos-hem men det är ju alltid skönt att bocka av projekt efter projekt. Ser verkligen inte fram emot att göra köket för då kommer det vara kaos överallt när golvet i halva huset måste bytas.

Ruths rum

Så här ser det ut i Ruths rum just nu. Är långt ifrån klar men en god början :) Några hyllor ska upp, krokar, matta, vimplar, blommor, lampa, tavlor.

Känns så kul att Ruth kommer ha ett rum gjort med så mycket kärlek. Sängen och stolen har jag målat, Jocke har hjälpt med tapeterna, kuddarna har jag sytt, krukan har jag dekorplastat, taklampan har jag gjort, garderoben har jag målat och bytt knoppar på och så har jag sytt gardinen själv. Mitt lilla skötebarn med andra ord ;) Lätt husets bästa rum!
ruthsrum1 ruthsrum

Träning vecka 14

Sammanfattning av förra veckans träning. Var en bra vecka!

Måndag: Löpning 4 km + Ben

Tisdag: Promenad med vagnen. 1,5 km jogg + helkroppspass med mina mammakompisar. Gjorde 13 chins och 29 st dips

Onsdag: 3 km löpning + 5x30sek intervaller + armar

Torsdag: VILA

Fredag: Löpning 6 km + bröst

Lördag: Rygg + mage

Söndag: Löpning 13 km (5.05 tempo). Axlar + triceps

Många kanske tycker det ser mycket ut men för mig är detta en normal vecka ;) Och för er som kanske undrar hur jag har tid så kan jag berätta att jag aldrig ser på TV på kvällarna utan jag tränar istället. Och oftast runt kl 20 då Ruth gått och lagt sig.

Deff/diet/viktminskning

Jag får en hel del frågor om viktminskning. Folk vill ha tips, råd och en hel del vill ha att jag hjälper dem med kosten och träningen. Som den goda samarit man är så har jag faktiskt suttit och gjort skräddarsydda upplägg till en del. Räknat ut exakt vad personen i fråga ska äta för att gå ner si och så mycket i veckan och även gjort träningsprogram med övningar. Nu har jag däremot satt ner foten och säger nej. Det är så förbaskat otacksamt när jag suttit och gjort ett program för den personen som i sin tur sedan bara struntar i att följa det efter 1-2 veckor. Det är som att de tror att en del tror att man inte behöver engagera sig.

Så därför tänkte jag nu en gång för alla skriva ett inlägg om hur man ska gå till väga.

För att gå ner i vikt måste man först och främst bestämma sig. Velar du så är det kört. Du måste gå in i det till 100%! Du måste vara villig att göra det jobb som krävs för ingen gör jobbet åt dig. När jag skulle tävla så var jag ute på promenad ca 2 h per dag 6 dagar i veckan + gym 6 dagar i veckan. Nu var ju det extremt men ville bara visa hur det kan se ut.
Du måste också hela tiden tänka på vad du äter och hur mycket. Och du måste träna dina timmar i veckan.
Någon speciell diet såsom LCHF, 5:2, viktväktarna eller något annat har jag aldrig kört efter utan: Kalori in, kalori ut! Jaha hur gör man det? Jo du börjar med att räkna ut ditt energibehov, BEE. För er som inte vet så gör man såhär:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Slutsiffran (BEE) multiplicerar du sedan med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 – 2.0, där 1.2. Tex har du ett stilla sittande jobb och leverne så multiplicerar du med de lägre och rör du dig mycket i arbetet så kan du kanske multiplicera med 1,5.

När du nu fått ut slutsiffran så drar du av tex. 500 kcal. 500 kcal = 0,5 kg/veckan vilket jag tycker är en bra siffra. En långsam viktminskning är lättare att hålla i än en där du drar ner enormt mycket på kcal och tappar mer i veckan. Det är dock inte ovanligt att du går 2-4 kg första veckorna om du har mycket övervikt.

Okej nu vet du hur mycket du ska äta. Då är det bara ladda ner nån smidig app (lifesum), läsa livsmedelsverkets hemsida eller på baksidan av förpackningarna. Där står det exakt hur många kcal 100 g innehåller. Är man lat så laddar man ner appen och bara skriver in det man äter. Viktigt är dock att väga allt så att mängden blir exakt! Annars är det lätt så att det slinker ner 200-300 kcal extra för att man inte har någon koll. För hur många vet exakt hur mycket tex. 20 gram nötter är?
Ett tips är att sitta och räkna ut vad och hur mycket du får äta varje dag och köra på samma schema hela tiden. Tråkigt? ja kanske det men att gå på diet är inte alltid så kul eller kulinariskt.
Se bara till så att du får i dig tillräcklig mängd av protein 1-3 gram per kg kroppsvikt/dag beroende på hur mycket du tränar osv. Sen bör du få i dig bra och nyttigt fett också (typ nötter, lax, avokado).

Exempel på måltid: Kom ihåg att ALLT räknas i rå/okokt/ ej stekt vikt.

150 gram kycklingfile

80 gram okokt jasminris

1/2 halv avokado (kanske väger 60 gram)

201+118+284= 603 kcal

Sen är det dags att börja röra på sig också. Har du aldrig tränat så kanske du inte ska börja köra 10 pass/veckan utan lite lätt, kanske 3 pass/veckan. Gör det du tycker är kul! Ta promenader, jogga, gå på gruppass, simma, cykla osv.
Du som redan tränar, fortsätt med det. Kör du ingen konditionsträning eller promenader kan du gått och väl börja med det.
Att köra cardio gör att det går snabbare att gå ner i vikt. Välj en skonsam variant (inte så pulshöjande) om du vill bibehålla muskelmassan i kombination med tung styrketräning.

Låter väl inte alls svårt? Nej det är ingen rymdforskning direkt. Det enda som gör att folk misslyckas är ens egen vilja. Det hela handlar egentligen om att ändra sitt leverne. Äta bra, rör på dig och unna dig själv ibland. Ibland är inte varje dag utan varför inte ta EN liten mysdag med middag och lite gott på kvällen när du tappat dina första 5 kg? Dagen efter är det tillbaka på ruta ett igen och köra på till nästa mål som kanske är 10 kg. För att sedan, när du nått ditt mål hålla godsakerna till helgerna och speciella tillfällen!
Att ha en morot och små delmål under vägen är extremt viktigt för att orka hålla igång. Eller varför inte anmäla sig till en tävling eller lopp av något slag?

Lycka till!424656_10150627717987848_89943113_n FÖRE OCH EFTER: 68233_10150110912992848_838132_n 69747_10150098383427848_3198463_n

Nimbys

Idag har vi varit på Nimbys värld med Ruths kompisar och mina mamma-kompisar :) De andra barnen kryper runt och har sig men Ruth som ännu inte är så rörlig av sig sitter/ligger mest, viftar med armarna och hojtar för att hon är så glad att träffa andra :) Ska bli kul när hon också börjar kunna transportera sig själv framåt istället för att ligga och jucka på stället ;)
Efter Nimbys så drog vi in till stan för några ärenden. Det hela slutade med att jag kom hem med en massa kassar. Lite kläder till Ruth, en vas, en kruka, handduk, en fönsterputs, mat, doftljus och så födelsedagspresent till Collin som fyller ett år nästa vecka.
Var hemma vid fem så det var bara värma lite mat och försöka få i fröken fjärt lite. Hon är inne i en period då hon inte vill äta mat. 2-3 tuggor går bra men sedan vägrar hon öppna munnen och lyckats man få in nån liten skvätt så får hon kväljningar. Burkmaten går dock lite bättre än den jag lagat själv. Gröt, frukt och ersättning går såklart bra så det slutar oftast med att hon får de till middag/lunch. Jag har dock varit väldigt försiktig med att ge henne efterrätt så att hon ska lära sig äta mat och inte bara tro att hon kan få efterrätt jämt. Nu har jag däremot fått vara lite snällare för något måste hon ju få i sig i alla fall. Nåväl, det ger väl med sig snart. Bara hålla ut och ha tålamod!

Ruth var inte nöjd över att prova mössor idag. Eller tja, hon var väl mest hungrig. Efter en liten laddning med ersättning så vart hon på bättre humör ;)  lejsen